Friday, June 22, 2012

Nasi Goreng Spicy


Tengahari td menu aku cuma nasi goreng..nasi goreng xde sayur mahupun isi ayam,udang,sotong dll.
Mmg simple giler..bkn xnk letak tp dah xde..hehe..sebenarnya aku ni xpandai masak nasi goreng. Masak lauk pauk bagai aku reti tp nasi goreng mmg fail hasilnye mmgla xbrapa nak sedap..Sepanjang aku kawen bru 1thn lebih hubby aku lg hebat masak nasi goreng..terasa malu gak aku wat nasi goreng xsedap. Tp kali ni lain, berkat usaha yg ada aku nk challenge gak nasi goreng hubby aku..berkobar2 tp x di sangka menjadi n sedap giler mcm xcaya, aku ker yg masak ni? hehe..tp resepi ni xde tiru sape2 n mana2 blog resepi yek..




Amacam? menarik tak? hahaha..1st time gak la hubby aku puji "SEDAP" even xde bahan apa..harap tujela sekor ikan goreng.. ;p
Korang yg mana ada prob mcm aku ni yg xbrp nak reti wat nasi goreng yg simple n sodap boleh r try.


Bahan-Bahan:


- Nasi sejuk (aku masak 3 pot nasi biar msk betol2 keras utk mkn tengahari-petang)
- *1 Biji bawang besar (yg besar)
- *3 Ulas bawang putih
- *1 Biji Cili Merah (yg besar)
- *10 Biji Cili Padi (nk lg pedas leh tambah)
- *Belacan (sebesar ibu jari)
- Segenggam Ikan Bilis (Goreng n ketepikan)
- 1 sudu kecil Lada Sulah
- 1 sudu besar Sos Tiram
- 2 biji telor
- Garam


Cara-Cara:


- Tumbuk bahan bertanda * sampai lumat (jgn blender nnti xbrp sedap) , panaskan minyak n tumis bahan yg dah d tumbuk.
- Masukkan Sos Tiram, Lada Sulah dan garam secukup rasa.
- Masukkan nasi dan gaul rata, buat lubang kt tengah n pecahkan telor. Pastu kacau sampai sebati dgn nasi.
- Cuba rasa lau mcm kurang rasa leh tambah sikit lada sulah atau garam..tp lau takut masin xpandai nk tabur garam dlm nasi letak je lada sulah..maka jadi lah ia....



No comments:

Post a Comment