Thursday, November 9, 2017

Amalan pengambilan supliment ketika mngandung

Assalamualaikum n salam sejahtera semua..hari ni mek eza nak share dgn korang semua apa yg aku ambil time mengandung ni..masa mengandung anak 1st mmg xtau langsung pasal pemakan atau supliment yg berkhasiat untuk baby dalam kandungan ni. Just makan ubat KK bagi itu pun banyak skip dan waktu mengandung amatlah kurang makan benda yg berkhasiat..makan benda merapu mcm Double Cheese Burger, Pizza, KFC, Nando's, Burger tepi jalan, aiskrim..cuma time kerja kt office time lunch suka makan buah nenas + jambu letak asam..dari awal mengandung mmg hari² makan dua jenis buah ni.. pagi minum susu kotak tak pun teh ais, tak pun neslo ais..tapi neslo ais agak kerap hampir hari²..lunch kadang mkn nasi kadang tak sbb keje terlalu bnyk..mkn malam suka mkn bihun tomyam, meggi, atau nasi goreng. Hasilnya anak aku lahir 39minggu 4hari tapi kurus je berat 2.6kg dan kulit kedut2 dah mcm baby premature lak..maknya masa mengandung naik berat dari 65kg-83kg 😱 , ingat gemok anak pun ikut gemok rupanya kurus sbb makan xberkhasiat masa ngandung..so ambil pada pengajaran lepas..yg 2nd mkn benda berkhasiat sikit..hasilnya lahir 40w3d berat 2.8kg kalo tengok berat mmg dengar kecik tapi badan sedap bulat tembam..nurse heran ingt 3kg atau 3kg lebih sekali timbang 2.8kg..maybe jenis rangka kecik..ringan tulang..so yg ketiga ni lagi advance la sikit jaga makan..ni apa yg aku amalkan hari².. tapi ada yg skip jugak kadang²..


1) Obimin: Yang ni mmg wajib lah makan hari²..Obimin ni KK yg bekalkan senang sehari sebiji je makan..kalo yg banyak² tu aku suka miss makan yg iron tablet warna coklat tu huhu..
2) Pati Delima: Yang ni dari awal mengandung sampai sekarang aku minum buat air..tapi awal² dulu tiap pagi bancuh dengan madu tualang..tp madu tualang aku dah habis so minum gitu aje lah.. beli jenama Fars kt Tesco baru RM17 lebih tapi isi dalam dia banyak dari jenama gulsan tu..anak 2nd amalkan gulsan tp trensmiter pertama je pastu xamalkan dah sbb bancuh air pun masam n kelat so takleh nak telan..sbb gulsan ni sekali dgn kulit delima..jenama fars ni hanya isi delima so boleh telan
3) Susu Moeder: Yang ni pun dari trensmiter pertama amalkan..tapi takde lah hari² sbb masa tu masih lagi dgn simptom mual bagai jadi jarang² minum..tapi da masuk trensmiter ke dua ni da boleh la layan hari²..beli moeder ni sbb isi kandungan dia yg utama susu kambing..dari ank kedua mmg aku suka layan susu kambing tp dulu beli hi goat je..yg ni sbb ada campuran habatussauda,madu,kurma,buah tin, gam arab n macam2 lagi lah..so kita try yg ni lak jadikan amalan..walau xdpt amalkan hari² pun xpe sbb mahal huhu kopak duit laki den 😅
4) Minyak Kelapa Dara: Yang ni aku baru je amalkan start nak masuk 6 bulan mengandung. Masa ank kedua pun aku amalkan vco jugak tapi masa tu dah start 7bulan baru amalkan..tp masa tu beli yg liquid..kali ni saja beli soft gel juz makan 3biji je sehari..nanti dah masuk 8bulan akan beli liquid lak makan sehari 2sudu.
5) Buah-buahan: Yang ni takde gambar ye huhu.. mengandung kalini aku amatlah gila pada buah..paling favorite sekali buah mangga masak yg manis..mmg selalu beli..kalo time ngah mahal xde lah beli hehe..lepastu suka makan buah longan (time musim je ada), anggur,betik,pisang,tapi skrg hari² aku layan sunkist (orange Navel) yg ni sedap manis..kalo yg Valencia tu masam sikit....sape yg de masalah membuang time ngandung ni try amalkan mkn limau ni mmg elok..nnt next entry, aku story bab senang membuang ni.

Setakat ni tu jelah amalan ku hari² walau ada yg terskip 😅😅.. berat badan aku pun xnaik banyak sgt kali ni sbb jaga gak makan, xnak hentam mcm masa ank 1st dulu..maknye gemok anaknye keding sbb bnyk sgt makan makanan segera 😓😓

No comments:

Post a Comment