Saturday, March 10, 2018

Pengalaman Bersalin 27/2/2018 (Part 1)

Alhamdulillah harini 10/3/2018 adalah hari ke 11 aku berpantang..dan usia bayiku juga haruslah 11hari jugak..pertama kali nak share pengalaman bersalin kt blog sendiri itupun anak yang ke tiga 😅
Mcm yg aku ckp sebelum ni, aku ikhtiar bersungguh-sungguh untuk untuk bersalin secara normal..antara yang aku amalkan ialah Qatamkan Al-Quran sewaktu mengandung, amalkan baca surah Maryam baca surah Yassin, Berzikir..sentiasa berdoa untuk dipermudahkan bersalin dan minta untuk bersalin secara Normal..
Ceritanya bermula pada 25/2/18 (Ahad) lebih kurang jam 5.45am aku terjaga dari tidur perasan seluar basah (sebesar tapak tangan) aku gi toilet tengok mmg basah dan aku cuba cium tak ada bau..aku mula fikir air ketuban ke ni..dalam pukul 6 pagi aku cek lagi ada bloody show warna coklat..so mmg confirm la aku ni dah ada tanda nak bersalin..so dalam pukul 8 aku ajak suami gi HUKM, ikutkan malas nak gi cek bukaan sebab tau kalau keluar tanda darah ni tapi tak sakit jangan harap lah nak ada bukaan 2cm ke atas..berdasarkan pengalaman bersalin dua anak yg lepas gitu lah gayanya..tapi sbb ada basah kt seluar takut air ketuban bocor tu yang gigih pergi gak hospital untuk cek.. sampai je sana mcm biasa cek CTG dulu pastu buat VE tengok bukaan 1cm dan doc lelaki yg cek aku masa tu kata itu bukan air ketuban..jadi doktor suruh aku balik rumah dan tunggu ada sakit contraction baru datang balik..hmm seperti yang di jangka kene halau balik rumah..
Petang 2pm, rasa lah juga perut ni kerap mengeras tapi tak sakit pun, so aku buat relax jelah..petang tu dlm kul 6 lebih ada rasa mild contraction..sela masa tak teratur sangat dalam 23minit, belas minit..
Lebih kurang jam 9 malam contraction tu rasa kuat sikit dari petang tadi dan sela masa 15-10 minit. Tapi masa ni masih lagi tak rasa kuat sangat so aku boleh relax lagi..bila dah 3 pagi contraction rasa kuat lagi dari 9 lebih tadi..aku dah cuak jugak masa tu..dah la suami aku duty kat sg buloh..jam 8 pagi baru dia balik..aku pun tahan jela dulu mula tu..sebab sakit tu belum tahap aku kerut dahi lagi..tapi aku inform dah suami kt sana tengok2 dia cakap dia minta balik awal..kul 4 lebih dia sampai rumah aku suruh dia tidur dulu sbb aku fikir anak² aku takde sape nak tengok, takkan nak angkut pagi² buta diorg dua gi hospital..kesian lak..so aku decide tunggu pagi lepas anak aku yg sulung g sekolah tadika..lagi pun aku tau jenis aku ni bukaan tu agak lambat..

-- To Be Continued --

No comments:

Post a Comment